Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012

Τροφή για Σκέψη

Από τον Επίκτητο:

"Κανένας δεν μπορεί να είναι ελεύθερος,εάν δεν είναι κύριος του εαυτού του."

(Οὐδεὶς ἐλεύθερος ἑαυτοῦ μὴ κρατῶν.)

6 σχόλια:

  1. ναι αλλά αν το πω στον μανώλη αυτό ξέρεις τι θα μου πει;;;
    ε, θα μου πει:
    "όλοι μα όλοι (ναι, χωρίς κόμα) είμαστε κύριοι..."
    και θα σηκώσει και δαχτυλάκι!

    : )

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  2. Σοβαρά όμως τώρα, έχουμε ένα ακόμη σχόλιο που συνδυάζει την ελευθερία με κάποιου είδους κράτηση, δηλαδή με κάποιον περιορισμό. Τι έχεις να πεις περί αυτού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λένα,μ αρέσει πάρα πολύ η παρατήρηση που κάνεις και μου δίνει το πάτημα να πω τα παρακάτω:
      Έχω ψάξει πάρα πολλά γνωμικά πάνω στο θέμα της ελευθερίας που διαφέρουν μεταξύ τους αναλόγως την θέση και των πολιτικοκοινωνικών συνθηκών στις οποίες βρίσκεται αυτός που τις έχει πει(Ο Μοντεσκιέ θα πει:"Ελευθερία είναι το δικαίωμα να κάνουμε ό,τι επιτρέπουν οι νόμοι").
      Παρόλα αυτά και μένα με παραξένεψε πολύ το γεγονός του οτι βρήκα πλήθος γνωμικών που μιλάνε για τον δρόμο της ελευθερίας,μέσα από τους δεσμούς.Δηλαδή δυο όρους διαμετρικά αντίθετους!
      Μα δεν χρειάζεται να το σκεφτείς και πολύ πως αν ένα παιδί μας ρωτήσει "Δηλαδή ελευθερία σημαίνει κάνω ότι θέλω?" θα του απαντήσουμε διστακτικά.
      "Η ελευθερία του ενός σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου" είπε ο Βισμάρκ,μια φράση που την θυμάμαι από το σχολείο.Έτσι βλέπουμε πως οι δεσμοί που αρχίζουν να παρουσιάζονται είναι ηθικοί.
      Ελευθερία λοιπόν δεν είναι να κάνεις ό,τι γουστάρεις ,και ξέρω πως σ αυτό θα συμφωνήσεις απολύτως.Από το βιβλίο του Ράιχ "Άκου ανθρωπάκο",θα κρατήσω τον ειρωνικό σχολιασμό του συγγραφέα "Σήμερα αισθάνεσαι ελεύθερος...Ελεύθερος από τα δεσμά της συνεργασίας και της υπευθυνότητας."
      Και θα κλείσω με απόσπασμα από το βιβλίο "Να ζείς, να αγαπάς και να μαθαίνεις" του Λέο Μπουσκάλια:
      "Ελευθερία σημαίνει να επιλέγεις και να προτιμάς τις κάποιες λύσεις,φτάνει να δέχεσαι την ευθύνη της ελευθερίας σου"


      Θέλοντας να μην πλατειάσω και άλλο,απλά να ξεκαθαρίσω πως δεν μπορώ να μιλήσω ή να συμπεριλάβω τον Τρίτο κόσμο πάνω στον σχολιασμό μου,γιατί οι ελευθερίες -δικαιώματα- τους,είναι πολύ πιο περιορισμένα από του Δυτικού και Ευρωπαικού κόσμου και δεν έχουν να κάνουν με τους αόρατους-ηθικού δεσμούς,αλλά με ορατούς.

      Διαγραφή
  3. Ο Ανδρέας Κάλβος έγραφε στις "Ωδές" του ότι "θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία" και πολλές φορές αυτή η φράση επανέρχεται στο μυαλό μου και πάντοτε αναρωτιέμαι τι να σημαίνει, γιατί η ελευθερία απαιτεί τόσο κόπο για να κατακτηθεί. Πάλι δεσμεύεσαι στο να είσαι συγκεκριμένα πράγματα, να πληροίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να αποκτήσεις το πολυπόθητο αγαθό. Δεν μπορείς να είσαι καθήκι και να είσαι ελεύθερος, ή μαλλον το ανάποδο, δεν μπορείς να είσαι πραγματικά ελεύθερος αν είσαι κάθηκος... Αλλά στον εν λόγω στίχο, γιατί ειδικά αυτές οι λέξεις, "αρετή" και "τόλμη";

    Ο Διονύσιος Σολωμός, σε παρόμοιο μήκος κύματος με τον Κάλβο, στο γνωστό του ποίημα "Ύμνος εις την Ελευθερίαν" προσωποποιεί την έννοια της Ελευθερίας και την χαρακτηρίζει "αντρειωμένη" και "από τα κόκαλα βγαλμένη (των Ελλήνων τα ιερά)" (η παρένθεση δική μου).

    Θεωρώ ὀτι δεν μιλούν για την φυσική ελευθερία του ανθρὠπου, ούτε καν την κοινωνική, αλλά μία πιο υπαρξιακή, η οποία φαίνεται να αποκτάται με πολύ κόπο από μέρος του ανθρώπου ή και συνόλου ανθρώπων. Βέβαια, ο Σολωμός αναφέρεται και σε συγκεκριμένα σύγχρονά του ιστορικά γεγονότα, αλλά τα χειρίζεται με έναν πνευματικό, ίσως μεταφυσικό τρόπο (θυμήσου πόσο τρομερή -λἐξη που χρησιμοποιεί και ο ίδιος- περιγράφει την Ελευθερία ο ποιητής στο πρώτο τετράστιχο του ποιήματος).

    Μόλις συνειδητοποίησα ότι ίσως έτσι να είναι (ο Κάλβος) πνευματικό εγγόνι του Επίκτητου, αφού ουσιαστικά εκφράζουν την ίδια άποψη, έτσι δεν είναι; Το να είσαι κύριος του εαυτού σου προϋποθέτει αρετή πάνω απ'όλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή